Liljan lankakauppa palkittiin Vuoden Kylätekona - Uutiset - Kankaanpään Seutu

Liljan lankakauppa palkittiin Vuoden Kylätekona

Liljan lankakauppa on kyläläisten tärkeä kohtaamispaikka.

25.11.2016 9:03

Joka toinen vuosi järjestettävän Vuoden Kyläteko -kilpailun voittajaksi on valittu Liljan lankakaupan ja kahvilan avaaminen Siikaisten Leväsjoelle. SataKylät ry:n hallitus valitsi voittajan viiden satakuntalaisen ehdokkaan joukosta.

Teon erityisansioina esiin nousivat koko kylää elävöittävä ja yhdistävä positiivinen vaikutus sekä ennakkoluuloton ja rohkea yrittäjyys.

− Liljan yritteliäs pariskunta on saanut aikaan harvinaista hyvää kylälle. Lankojen lisäksi kaupassa on myytävänä myös elintarvikkeita, ja upeasti remontoituun liikehuoneistoon neuleiden keskelle on kotoisaa istahtaa kahville, kuvaillaan tekoa ehdottaneen Merikarvia-Siikaisten kansalaisopiston opiskelijayhdistys ry:n lähettämässä hakemuksessa.

Liljan lankakaupan historia ulottuu vuoteen 2013, jolloin koko ikänsä käsitöitä harrastanut Pauliina Lilja toteutti haaveensa oman lankakaupan perustamisesta ja itsensä työllistämisestä. Nykyiseen perinteikkääseen liiketilaan lankakauppa siirtyi hiukan myöhemmin, kun Leväsjoen vanha kyläkauppa sulki ovensa kauppiaan jäätyä eläkkeelle.

Yhdeksässä kuukaudessa Pauliina Lilja remontoi miehensä Karin kanssa idyllisen puutalovanhuksen kauttaaltaan, ja yli sadan vuoden kauppaperinne samalla tontilla sai näin uudistuneena jatkua.

− Leväsjoki on myönteinen, hauska, välittävä ja kaunis kylä, jossa on ihania ihmisiä. Tämä on hyvä paikka asua ja työskennellä, parikymmentä vuotta sitten Porista Leväsjoelle muuttanut yrittäjä kiittelee.

Pauliina Lilja kertoo, ettei Liljan lankakauppa ole pelkästään käsitöitä harrastavien naisten suosiossa, vaan liikkeessä poikkeavat yhtä lailla välipalaa hakevat koululaiset kuin kahvikupin ääressä kuulumisia vaihtavat työmiehetkin.

− Leväsjoella on noin 190 vakituista asukasta. Kauppa on kyläläisten tärkeä kohtaamispaikka.

Oman kylän väen ja kesäasukkaiden lisäksi asiakkaita käy säännöllisesti 150 kilometrin säteeltä − vaikka yrityksellä nettikauppa onkin. Yrittäjä arveleekin, että laadukkaan ja edullisen tuotevalikoiman ohella tärkeä osa kaupan viehätystä ja vetovoimaa on sen kodikas olemus ja sijainti maaseudun rauhassa. Vastaavaa tunnelmaa kun ei esimerkiksi kaupungin kauppakeskuksessa voisi mitenkään saavuttaa.

− Kovin paljon en mainosta. Parasta on, kun viidakkorumpu on toiminut ja asiakas tulee tänne jonkun suosituksesta.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?

Mainokset