Siirtymä toi haasteita: Satakunnan hyvinvointialue ei saa kaikkia laskuja maksuun eräpäivään mennessä –Viivästymiset jopa kuusi viikkoa

Satakunnan hyvinvointialueella on ollut alkuvuoden aikana vaikeuksia saada laskuja maksuun ajallaan.

Satakunnan hyvinvointialueella 7 prosenttia laskuista menee edelleen eräpäivän yli. Parannusta tilanteeseen tuova automaattinen järjestelmä toimitettiin maaliskuussa, kun sen piti olla käytössä heti vuodenvaihteessa.

Hyvinvointialueen talouspäällikkö Sirpa Länne kertoo, mistä viivästykset ovat johtuneet ja mitä niille voidaan tehdä.

Onko laskunmaksun viivästyminen ollut laaja ongelma hyvinvointialueelle?

”Palveluntuottajien ja toimittajien perustiedot kerättiin kunnista ja kuntayhtymistä syyskuussa 2022. Tarkoituksena oli saada toimittajien perustiedot avattua ostolaskujärjestelmään ennen tuotantokäytön aloitusta tammikuussa 2023. Olemme kuitenkin joutuneet avaamaan paljon uusia toimittajia, joiden joukossa on syyskuun 2022 jälkeen aloittaneita palveluntuottajia. Näyttää, että peruskuntien palveluntuottajia ja toimittajia on myös puuttunut konversioaineistosta, koska kaikkia kunnan toimittajarekisterissä olevia toimittajia ei siirretty, vaan poiminta tehtiin käsin. Kaikilla hyvinvointialueilla on ongelmia ostolaskujen maksamisessa.”

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?

Mainos