Pääkirjoitus: Miten opettaa koululaista yksilöllisesti?

Pomarkkulaisesta tulevasta ekaluokkalaisesta Sisu Pakkalasta näkee Kankaanpään Seudussa julkaistussa videossa, että kouluun meno on jännä, mutta innostava hetki. Kouluvälineet on hankittu yhdessä sukulaisten kanssa ja koulukaverit ovat jo ennestään tuttuja.

Monet koululaiset aloittavat koulutyönsä jo tänään ja loput ensi viikolla. Syksyyn liittyy paljon odotuksia, mutta myös huolia: opinko niitä asioita, mitä pitäisi? Onhan koulussa kivoja kavereita ja aikuisia?

Koulumaailma muuttuu yhteiskunnan mukana. Koulua syytetään usein hitaaksi reagoijaksi uusien ilmiöiden keskellä. Se on toisaalta hyvä asia. Koulunsa aloittavat lapset ovat saattaneet saada seitsemän ensimmäisen vuotensa aikana hyvin erilaiset eväät oppimiseen ja ryhmässä toimimiseen. Koulu on paikka, jossa monet saavat tarvitsemaansa vakautta.

Tasaisuuden kääntöpuolena on usein nähty tasapäistämisen vaara. Varsinkin vilkkaat ja toiminnalliset pojat ovat usein vaarassa tippua kelkasta ja joutua torutuksi keskittymishäiriöiden ja erilaisten touhujen takia. Tämä näkyy oppimistuloksissa: esimerkiksi poikien lukutaito on tyttöjä heikompaa.

Itsenäinen oppiminen ja oppimaan oppiminen ovat nousevia trendejä. Koulumaailman realiteetit ovat kuitenkin entistä niukemmat resurssit ja suuremmat ryhmäkoot. Yksilön kehityksen mukaista opetusta pitäisi kuitenkin tukea. Olisiko aiemmin peruskouluissa olleista tasoryhmistä apua?


Kirjoita kommentti

Perustele, kirjoita selkeästi, älä vähättele ihmisiä, ÄLÄ HUUDA. Pysy aiheessa ja muista käytöstavat. Kommentit luetaan ja tarvittaessa muokataan ennen julkaisua.

Meillä on nollatoleranssi alatyyliselle ilmaisulle, henkilöön käyvälle arvostelulle ja vihamielisyydelle. Emme julkaise kommentteja, joiden ainoa sisältö on negatiivinen mielipide vailla perusteluja. Jätämme julkaisematta myös ne kommentit, joissa ei lainkaan piitata oikeinkirjoituksesta kuten isoista alkukirjaimista tai välilyönneistä.

Kiitos etukäteen rakentavasta kommentistasi!

Etusivullamme juuri nyt: