Pääseekö ylinopeudesta kuin koira veräjästä? Uusi tieliikennelaki sisältää porsaanreiän – "Tienpitäjien on hyvä alkaa varautua uuteen lakiin"

Uusi tieliikennelaki astuu voimaan 1. kesäkuuta 2020. Rikosoikeuden professori pelkää, että osa moottoriteiden kaahareista pääsee kohta kuin koira veräjästä.

Petri Huhtinen / Arkisto
Pääseekö ylinopeudesta kuin koira veräjästä? Uusi tieliikennelaki sisältää porsaanreiän – "Tienpitäjien on hyvä alkaa varautua uuteen lakiin"

Liikenneoikeuden läpikotaisin tunteva professori Matti Tolvanen epäilee, että osa yli 20 kilometrin nopeusylityksistä voi jäädä tulevaisuudessa rankaisematta. Ikaalisten Sammin nopeusvalvontakamera kuvattuna 20. heinäkuuta 2017.

Kari Pitkänen

Viiden vuoden lainsäädäntöurakka on ohi. Tasavallan presidentti Sauli Niinistö vahvistaa perjantaina pitkään valmistellun ja hiotun uuden tieliikennelain. Se tulee voimaan kesäkuun alussa 2020.

Lakiin on koottu esimerkiksi liikennesäännöt, liikennemerkit ja ajoneuvon käyttämistä tiellä koskevat säännöt, joista lain lisäksi on tähän mennessä säännelty kymmenillä asetuksilla.

–Uusi laki sujuvoittaa säädöksiä ja on merkittävä norminpurkuhanke, liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner määrittää.

–Suurin muutos on uusi liikennevirhemaksu. Huomattavasta osasta liikennerikkeistä määrätään jatkossa hallinnollinen maksu, rikos- ja prosessioikeuden professori Matti Tolvanen Itä-Suomen yliopistosta summaa.

"Rohkeus loppui kesken"

Liikennevirhemaksu on uusi hallinnollinen maksu, jonka suuruus vaihtelee rikkeen mukaan 20–200 euron välillä. Rahat kerää valtio.

Hallinnollisesti kevyen maksun käyttöönoton on muun muassa epäilty pohjustavan automaattisen liikennevalvonnan huomattavaa laajentamista.

Tolvasen mukana eduskunta ei malttanut kuunnella rikosoikeuden asiantuntijoita riittävästi.

–Ylinopeusrikkeissä maksun käytön yläraja on 20 kilometrin ylitys. Sitä olisi pitänyt alkaa soveltaa 30 kilometrin nopeusylityksiin saakka pohjoismaisen mallin mukaan.

–Kyse on poliittisesta valinnasta. Eduskunnalta loppui rohkeus kesken.

Aukko moottoritiellä

Liikenneoikeuden läpikotaisin tunteva Tolvanen epäilee, että osa yli 20 kilometrin nopeusylityksistä voi jäädä tulevaisuudessa rankaisematta. Samaa on epäillyt muun muassa Liikenneoikeusyhdistyksen puheenjohtaja, asianajaja Risto Tuori.

Tällainen tapaus voisi olla esimerkiksi 25 kilometrin nopeusylitys käytännössä tyhjällä moottoritiellä yöaikaan.

–Rikkeestä ei voisi rankaista liikennevirhemaksulla, mutta se ei välttämättä täyttäisi rikoslainkaan vaatimusta törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta.

–Kyllä tähän aukko jää, mutta tuomioistuinten tulevat päätökset ratkaisevat.

Ossi Ahola / Arkisto
Kuvituskuva.

Kuvituskuva.

Ennakointivelvoite kaikille

Kokonaisuutena Tolvanen pitää uutta tieliikennelakia tarpeellisena ja hyvin valmisteltuna. Hän on osallistunut lain sisällön muokkaamiseen itsekin. Yksi uuden lain keskeisistä periaatteellisista muutoksista on tienkäyttäjän ennakointivelvollisuus (4 §). Sen mukaan "Tienkäyttäjän on ennakoitava toisten tienkäyttäjien toimintaa vaaran ja vahingon välttämiseksi ja sovitettava oma toimintansa sen mukaisesti sujuvan ja turvallisen liikenteen edistämiseksi."

Tämän on pelätty merkitsevän tieliikenteen niin sanotun luottamusperiaatteen murenemista. Toistaiseksi tienkäyttäjä on ollut velvollinen itse noudattamaan liikennesääntöjä sillä oletuksella, että muutkin niin tekevät.

–Periaatteet eivät ole ristiriidassa, vaan täydentävät toisiaan, Tolvanen perustelee.

–Kannatin itse ennakointivelvoitteen sisällyttämistä lakiin. Muutos on merkittävä. Kyse on siitä, mitä jokaisen meidän tiellä liikkuessamme pitää aina ottaa huomioon.

Laissa joka tapauksessa säilyy vaatimus kaikille sääntöjen ja varovaisuuden noudattamisesta vahingon ja vaaran välttämiseksi.

Laki voi yhä muuttua

Lakityöryhmän päävalmistelija, liikenneneuvos Kimmo Kiiski ennakoi, että presidentin vahvistuksen jälkeenkin lakiin tehdään esimerkiksi EU-lainsäädännön vaatimia muutoksia ennen kesäkuuta 2020.

–Sitä ennen tavallisen ihmisen kannalta ei muutu mikään. Tienpitäjien on hyvä alkaa varautua uuteen lakiin jo nyt.

Tieliikennelaki on siitä harvinainen, että sen sisältö koskee aivan jokaista kansalaista. Kiiski kiittääkin eduskuntaa todella perusteellisesta lain sisällön käsittelystä.

–Ministeriö tulee viestimään laajasti lain sisällöstä ja uudistuksista lähempänä lain voimaantuloa, hän lupaa.

Voimaan 2020

Tasavallan presidentin on määrä vahvistaa tieliikennelaki tänään presidentin esittelyssä.

Laki astuu voimaan 1.6.2020. Uusien liikennemerkkien ja tiemerkintöjen siirtymisaika on 2–3 vuotta.

Ennen lain voimaantuloa toteutetaan kansalaisille suunnattu viestintäkampanja lain tuomista käytännön muutoksista.

Eduskunnan liikenne- ja viestintävaliokunnan vaatimuksen mukaisesti lain vaikutuksia seurataan tarkasti voimaantulon jälkeen.


Kommentit (1)

  • Hallinnollinen maksu

    Saattaa olla, että nyt koittaa kissanpäivät niille, joilla on luottotiedoissa merkintä. Penniäkään ei tartte maksaa.

Kirjoita kommentti

Perustele, kirjoita selkeästi, älä vähättele ihmisiä, ÄLÄ HUUDA. Pysy aiheessa ja muista käytöstavat. Kommentit luetaan ja tarvittaessa muokataan ennen julkaisua.

Meillä on nollatoleranssi alatyyliselle ilmaisulle, henkilöön käyvälle arvostelulle ja vihamielisyydelle. Emme julkaise kommentteja, joiden ainoa sisältö on negatiivinen mielipide vailla perusteluja. Jätämme julkaisematta myös ne kommentit, joissa ei lainkaan piitata oikeinkirjoituksesta kuten isoista alkukirjaimista tai välilyönneistä.

Kiitos etukäteen rakentavasta kommentistasi!

Etusivullamme juuri nyt:

Sammio